کتاب ما

کتابخانه «در امتداد خون»

کتاب ما

کتابخانه «در امتداد خون»

ارتش سری روشنفکران

پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۳ ق.ظ


پیام فضلی نژاد  در کتاب «ارتش سری روشنفکران» سعی دارد به جایگاه روشنفکران در نظام سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بپردازد. جاسوسان در تهران، علوم انسانی الهیات جنگ نرم، سکولاریسم مقدس آمریکایی، سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه داری بخشی از فصل‌های این کتاب است.

فصل پایانی این کتاب نیز به عنوان «امام جنگ عقیده» به تقریر اندیشه های حضرت روح الله در باره مبارزه جهانی مستضعفان علیه مستکبران و مبارزه اسلام ناب با اسلام امریکایی برخواسته از اندیشه‌های غربی سکولار می‌پردازد.

به نظر می‌رسد کلام امام خمینی (ره) در هفتم دی ماه 1360 یکی از انگیزه‌های اصلی نویسنده در این کتاب است، همانگونه که در ابتدای فصل اول این کتاب به این جمله حضرت امام (ره) اشاره شده است: «ما از شر رضا خان و محمدرضا خلاص شدیم. لکن از شر تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی‌ها نجات نخواهیم یافت. ایشان برپادارندگان سلطه ابرقدرت‌ها هستند و سرسپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند؛ و هم اکنون با تمام ورشکستگی‌ها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی برنمی‌دارند.

این کتاب به ویژه در فصل‌های ابتدایی خود به تاریخچه و نقش روشنفکران و روابطی که با عالمان علوم اجتماعی غرب داشته‌اند پرداخته و به اسناد فراوانی اشاره می‌کند.

یک نکته که شاید ذهن خواننده را درگیر خود کند این است که بسیاری از گزارش‌ها در این کتاب  به عنوان یک خیانت از سمت عالمان علوم اجتماعی در ایران مطرح شده در حالی که شاید در واقعیت تنها بحث علمی برای آنها اهمیت داشته است. قضاوت این سوال را باید به عهده خوانندگان قرار داد اما به نظر می‌رسد نویسنده تلاش کرده تا با ارجاعات و اسناد فراوان خود که در هر فصل نزدیک به 100 الی 200 می‌رسد، دقت گزاره‌های خود را بالا برد.


کتاب: ارتش سری روشنفکران

نویسنده: پیام فضلی نژاد

انتشارات: کیهان

قیمت: 9800 هزارتومان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۹
علی سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی